In de week van 20 februari vielen er voor de leerlingen van het derde jaar twee uurtjes les weg. Deze werden namelijk vervangen door een sessie ‘relatievorming’, gegeven door Sofie Decoster van de Artevelde Hogeschool en Nele Arbyn van het UZ Gent. Zij kwamen meer uitleg geven over eetstoornissen.
Het eerste uurtje werd er kennis gemaakt, gepolst naar de voorkennis van de leerlingen en een filmpje bekeken over de gevolgen van eetstoornissen. Het uurtje nadien was het tijd voor een Q&A: de leerlingen moesten elk minstens één vraag noteren en mochten deze nadien ook stellen. Nele, de psychologe, zou ze dan één voor één beantwoorden.
De eerste vragen gingen voornamelijk over het filmpje: “Werden de effecten van een eetstoornis niet overdreven?” “Kan je echt een hartstilstand krijgen daardoor?” “Klopt het dat je hersenen kunnen krimpen door een eetstoornis?” Het had duidelijk een diepe indruk nagelaten bij de leerlingen.
Ondanks het feit dat deze aandoening eerder voorkomt bij meisjes –voor 10 meisjes is er 1 jongen met een eetstoornis– waren het vooral de jongens die vragen afvuurden en zeer geïnteresseerd bleken te zijn. Dat iemands zelfbeeld zo vertekend kon zijn, daar konden ze niet bij. Toen ze hoorden wat een eetstoornis triggert, konden ze het al iets beter plaatsen.

Dit bericht delen:



Ga terug