De leerlingen van 2MOWst zijn in de lessen Wetenschappelijk Project gestart met hun eerste project: rollercoasters. Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen in groepjes van 2 in karton een eigen rollercoaster construeren die opgebouwd is uit verschillende patronen.
Om deze rollercoaster meer uitstraling te geven is er aan deze opdracht vanuit het vak Art een extra uitdaging gekoppeld. De leerlingen moeten eenmaal de rollercoaster afgewerkt is, deze gaan aankleden zoals een rollercoaster uit een pretpark. Hierbij hebben we het dan over de bouwconstructie en de inplanting in het landschap.
Ze moeten nadenken over bruikbare materialen, indeling van de omgeving, …
Vandaag (maandag 24 september) hebben we dan een exclusief bezoek mogen brengen aan Plopsaland (De Panne) achter de schermen. De leerlingen hadden de opdracht gekregen om zoveel mogelijk foto’s te nemen om zo de eigen creativiteit betreffende deze aankleding voldoende te prikkelen. Het is een meerwaarde om ter plaatse de werkelijke afmetingen te zien van deze bouwwerken en ondertussen te kunnen ‘stelen met de ogen’.
Bij het bezoek kregen we ook nog een verduidelijkende uitleg over allerlei begrippen uit de fysica:de verschillende manieren van aandrijvingen, linken met fysische begrippen zoals potentiële en kinetische energie, G-krachten, energie & arbeid, …
Nu is het aan de leerlingen om aan de slag te gaan …
.